Zomerfilmtip! Over de moeilijke tijd die een transgender moet doormaken

Jezelf op en top vrouw voelen maar in een totaal ander lichaam zitten. Lara is zo’n vrouw, maar geboren als Victor. Daar gaat het over in GIRL, de debuutspeelfilm van Lukas Dhont die het scenario schreef samen met Angelo Tijssens.

Ongetwijfeld voel je de pijn ongetwijfeld door je lichaam heengaan, als Lara langzaam de tape rondom haar kruis wegtrekt. Ze ademt hoorbaar als de huid op haar onderbuik in close-up zichtbaar wordt, rood en geïrriteerd. Maar ze is niet anders gewend. Ze heeft een duidelijk doel voor ogen: prima ballerina worden, maar bovenal: vrouw. Ze volgt een ongeschreven regel die elke ballerina met ambitie kent: kan het niet goedschiks, dan kwaadschiks.

De botsing tussen de wil en het lichaam. Over ballet en bloedende tenen. Girl gaat over transgenders en alles wat daarbij hoort. Een ambitie van Dhont, welke op het idee kwam toen hij een kort artikel las over een jong meisje dat ballerina wilde worden, maar geboren was in een jongenslichaam. Hij voerde daarna verschillende gesprekken met haar en andere jonge transgenders. De film werd ontwikkeld in het kader van het Résidence du Festival, een initiatief van de Cinéfondation (gelieerd aan het filmfestival van Cannes). In 2017 won het project, de work-in-progress-prijzen op CONNeXT in Gent en het Europees Filmfestival van Les Arcs.

Dhont is erin geslaagd om niet de gebruikelijke transgender issues ter sprake te brengen.

Want Lara twijfelt niet over haar transitie. En er hoeft evenmin iets te worden bevochten: haar liefhebbende vader en broertje steunen haar overal in, de doktoren hebben de behandeling in gang gezet. Ze hoeft zich niet te verbergen en volgt een opleiding aan de balletacademie.

Geduld is echter een schone zaak. En dat is iets dat Lara totaal niet heeft. Ze moet nog zeker twee jaar wachten, voor ze een vrouwenlichaam heeft. Voor een tiener voelt dat als een eeuwigheid.Waar haar klasgenootjes al borsten kunnen laten zien en oefenen met spitzen, kan Lara dit nog niet. Voor de 15-jarige vrouw in wording begint dat nu pas en ze moet hen in sneltreinvaart proberen bij te benen.


Het is aan acteur Victor Polster om Lara’s strijd tussen haast en geduld te vertalen. Hij doet dat met behulp van het geniale script van Dhont en Tijssens fenomenaal: ook al spreekt ze nog zo bedeesd en zachtaardig, zo verbeten zet hij haar ook neer.

Hoe meesterlijk weet Dhont de druk in zijn film langzaam maar zeker op te voeren. Wat daarbij goed werkt zijn de balletscènes. Terwijl Lara draait en draait voelt een val steeds onvermijdelijk, terwijl je hoopt dat ze zich staande houdt.

GIRL is te zien via Netflix.